In dit onderzoek keken we naar de behoeften van in Utrecht wonende of werkende sekswerkers wat betreft hulp- en dienstverlening, met een focus op de activiteiten die de Gemeente Utrecht via haar nadere regels...
Gemeenten weten mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben vanuit het sociaal domein niet altijd goed te bereiken. Daardoor kan een groep kwetsbare mensen erger in de problemen komen dan nodig is. Het...
Het is van belang dat gemeenten de leefwereld van hulpzoekenden kennen, om tijdig passende hulp te kunnen bieden als mensen het zelf niet meer redden. Dat gaat vaak goed, maar uit eerder onderzoek van het...
Na de verkiezingen van 16 maart staan nieuwe gemeenteraden voor grote uitdagingen om ervoor te zorgen dat mensen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Gelet op de knelpunten én maatschappelijke...
Wat is er nodig om aan bestaanszekerheid te werken in de sociale basis? En hoe voorkomen we problemen die te maken hebben met bestaanszekerheid? Deze publicatie biedt een handreiking aan actoren in de sociale...
Dit is het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming.
De inleiding schetst kort waarom het toekomstscenario er moest komen. In hoofdstuk 1 staat centraal wat het toekomstscenario precies inhoudt. Wat...
Zaanstad is een jonge stad. Bijna een derde van de Zaanse bevolking is onder de 25 jaar. In Zaanstad wonen 45.798 jeugdigen van 0 – 24 jaar¹ . Met veel van deze jongeren gaat het goed, andere...
De Staat van de Jeugd laat zien hoe het gaat met de jeugd in Rotterdam. Deze monitor verschijnt jaarlijks en laat zien of de jeugd sinds 2015 kansrijker, veiliger en gezonder opgroeit. Naast de publieksversie...
In deze publicatie kijken we terug op de decentralisaties van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), de Jeugdwet en de Participatiewet, die per 1 januari 2015 hun beslag hebben...
Sociaal werkers, maar ook andere professionals werkzaam in het sociaal domein, kenmerken zich door het verbinden van de leefwereld van de burger met de systeemwereld van beleid, regels en instituties. Met de...