De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, waarbij er veel kansen worden gecreëerd, maar zeker ook rekening moet worden gehouden met de keerzijde van de digitale middelen. Daarbij is...
Een analyse van institutionele innovaties en ontwikkelmogelijkheden in het Utrechtse Jeugdstelsel
De transformatie van de jeugdhulp blijkt voor gemeenten een complexe opgave te zijn.
Hoe kun je zelfwaardering van mensen met een licht verstandelijke beperking vergroten? Welmoed Visser-Korevaar beschrijft hoe de methodiek van het vat van zelfwaardering daarbij behulpzaam kan zijn. Versterkte...
Dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking is net zo veelzijdig als de doelgroep zelf. Jacqueline Gerbranda, begeleider bij dagcentrum de Elleboog in Amersfoort, vertelt vol vuur over...
Hoe lossen we de tekorten van personeel in de zorg op en wat is daarbij de bijdrage van het hoger sociaal-agogisch onderwijs? Gerda van den Berg-van Haaften gaat in op het project Onderwijs op maat en schetst...
Maroesjka van Nieuwenhuijzen Patricia Bakker Ruudje Kea
Jongeren met een LVB hebben na een strafbaar feit minder kans dat ze thuis het proces mogen afwachten dan andere jongeren. Ze verblijven dan in voorlopige hechtenis. Wat is er nodig om een jongere vol...
Hulpverleners maken beroepshalve vaak ingrijpende gebeurtenissen mee die hun eigen welbevinden en verdere beroepsuitoefening nadelig kunnen beïnvloeden. Alice Bronkhorst, medewerkster van het opvangteam...
Ervaringsdeskundigheid begint een hoge vlucht te nemen in zorg en welzijn. Ervaringskennis wordt daarbij gebruikt om het herstelproces van cliënten te versnellen.
Hessel Rienstra informeert over de...
Is in instellingen, organisaties en leefroepen elke regel nuttig, gewenst en noodzakelijk? Zorginnovator Niels Bloembergen ontwierp ‘Ontregel’, een spel om van regels te komen tot breed gedragen...
In woongroepen voor mensen met een licht verstandelijke beperking is het groepsklimaat belangrijk, maar niet vanzelfsprekend positief. Teams hebben daarom de opgave om proactief en methodisch te werken aan een...