Het recidiveonderzoek binnen het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum1 (WODC) kent een lange historie. Na diverse studies waarbij onderzoekers informatie over (nieuwe) strafzaken handmatig overnamen van...
In gesprek met Cassandra Barkman (Radicaal activist in verbinding| doorleefde ervaring| GGZ- agoog. Werkzaam bij Altrecht en UMC-U)
Cassandra’s reis
Elke ochtend staat Cassandra op met haar drie...
Het begrip ervaringsdeskundige komt steeds duidelijker op de kaart te staan. Het is inmiddels in de ggz en de maatschappelijke opvang heel gebruikelijk om ervaringsdeskundigen te betrekken bij diverse processen...
Leonie le Sage Dave Kuiper Eelke Pruim Ellen Schuurman
Er komt een nieuw landelijk opleidingsprofiel bachelor Social Work. Het nieuwe landelijk opleidingsprofiel vervangt het huidige opleidingsprofiel en zal richtinggevend zijn voor alle negentien Social Work...
In dit artikel schets ik in kort bestek een aantal hoofdlijnen uit het gedachtegoed rond normatieve professionalisering, met als doel om de urgentie daarvan in professionele praktijken aannemelijk te maken. Ik...
Werken met ervaringskennis als professionele waarde in de ggz krijgt steeds meer aandacht binnen de geestelijke gezondheidszorg, die tegelijkertijd zeer technocratisch en interventionistisch georiënteerd...
Werken in het forensisch sociaal domein is een vak apart. De omgang met cliënten (in het vervolg justitiabelen genoemd) staat daar in het kader van justitiële regelgeving. Rechtelijke uitspraken over...
Professionals in de gehandicaptenzorg hebben steeds vaker te maken met een complexere doelgroep. De roep vanuit het werkveld om gespecialiseerde professionals klinkt luid. Reden voor Hogeschool Inholland om de...
Het is 11 uur ’s ochtends. Aan de keukentafel zit een getraumatiseerde man. Naast hem ligt zijn labrador, die hij wil trainen om hem te helpen in het dagelijks leven. ‘Zonder mijn hond raak ik weer...
Het STAP-budget, een subsidieregeling waarmee studenten tot 1000 euro per jaar aan scholingsbudget ontvangen, bestaat helaas niet meer.
Als docenten in het sociaal onderwijs zagen we dat hierdoor ook veel...