Eva is 15 jaar en volgt de theoretische leerroute van het vmbo. Haar mentor heeft Eva bij haar laatste rapport gewaarschuwd dat zij haar gedrag moet veranderen als zij volgend jaar examen wil doen. Eva is erg gemotiveerd voor school omdat zij straks naar de opleiding Soci- aal Cultureel Werk wil. Het lukt echter nauwelijks om haar lessen te volgen. Als ze na school thuiskomt, heeft zij de verantwoordelijkheid voor haar jongere broertjes en zusjes waardoor zij geen huiswerk kan maken. Eva’s lesachterstand wordt groter en groter en uiteindelijk is zij ten einde raad.
Dit is een voorbeeld uit het leven van een jonge vrouw die worstelt met het combineren van de verwachtingen van thuis en haar toekomstdromen. Het verhaal van Eva staat niet op zich. Veel meisjes en jonge vrouwen, vooral met een lage opleiding of een migratie- achtergrond, worstelen met rolverwachtingen en weerbaarheid. Mogelijke gevolgen zijn: sociaal isolement, voortijdig schoolverlaten, financiële onzelfstandigheid, tienerzwanger- schap, suïcide of loverboyproblematiek. Het inzetten van de werkwijze ‘Seksespecifiek versterken van de eigen kracht’ biedt aan meisjes als Eva perspectief. Door te werken aan het zelfbewustzijn, het vergroten van zelfregie en het opbouwen van een sociaal netwerk kunnen meisjes en jonge vrouwen hun weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten. Dit hoofdstuk presenteert de werkwijze seksespecifiek versterken van de eigen kracht van meisjes en jonge vrouwen. Het is een sociaalagogische benadering die antwoord biedt op de vraag hoe om te gaan met meisjes en jonge vrouwen die worstelen met weerbaarheid en rolverwachtingen.