Omschrijving
Kindermishandeling is een thema waar veel mensen liever niet overcpraten en al helemaal niet met kinderen die in groep 7 en 8 van de basisschool zitten. Je kunt toch niet met kinderen van tien tot twaalf jaar praten over fysiek geweld, seksueel misbruik of andere vormen van kindermishandeling? Of kan dat wel? Bij de lessen van de weerbaarheidstraining het Marietje Kessels Project wordt al bijna 35 jaar met kinderen in de regio Tilburg gesproken over het thema kindermishandeling.
Wie was Marietje Kessels?
Marietje Kessels was een elfjarig Tilburgs meisje. Zij werd in 1900 dood aangetroffen in een kerk. Het meisje was verkracht en vermoord. De dader is nooit gevonden, maar reconstructie wijst uit dat het ging om een bekende van Marietje.
Vanzelfsprekend veroorzaakte deze ‘gruweldaad’, zoals de misdaad destijds in de pers werd genoemd, veel opschudding. Moeders vertelden het verhaal van Marietje Kessels als waarschuwing aan hun dochters. Het verhaal van Marietje werd een Tilburgse legende.
Het Marietje Kessels Project
Het Marietje Kessels Project is in 1990 in Tilburg gestart. In eerste instantie, vanuit onder andere de vrouwenbeweging, als een project zelfverdediging voor meisjes van groep 7 en 8 in het primair onderwijs. Later als preventieve weerbaarheidstraining en signaleringsprogramma op het gebied van machtsmisbruik en kindermishandeling voor zowel jongens als meisjes. Het project wordt behalve in de regio Tilburg ook in een aantal andere regio’s aangeboden.
Het Marietje Kessels Project
Het Marietje Kessels Project is een preventieve weerbaarheidstraining waar in twaalf lessen van een uur gewerkt wordt aan het vergroten van de weerbaarheid van de kinderen in groep 7 of 8. Weerbaar zijn betekent dat iemand kan opkomen voor de eigen wensen, grenzen en behoeften en rekening kan houden met wensen en grenzen van anderen. Weerbaar gedrag is dus gedrag waarin je voor jezelf opkomt met respect voor jezelf én voor de ander.
Psychofysieke werkvormen
In de training wordt gewerkt met psychofysieke werkvormen, waardoor de kinderen leren terwijl ze bewegen en spelenderwijs werken aan de vergroting van hun weerbaarheid. De combinatie van het ervaren in voelen, denken en doen, dus het zowel fysiek als emotioneel ondergaan van lesstof, is belangrijk om de behandelde stof ook eigen te maken.