Onderlegger leerkrachtcompetenties digitale geletterdheid

Onderlegger leerkrachtcompetenties digitale geletterdheid

Gratis

Omschrijving

In 2022 heeft het ministerie van OCW opdracht gegeven aan SLO om kerndoelen voor digitale geletterdheid op te stellen. In maart 2024 heeft SLO de negen conceptkerndoelen ten aanzien van digitale geletterdheid opgeleverd. De conceptkerndoelen beschrijven de inhouden van het onderwijs in termen van kennis, vaardigheden en houdingen en bevatten een zogenoemde doelzin en uitwerking1. In bijlage 1 is de karakteristiek digitale geletterdheid1 toegevoegd, waarin de kenmerken en de samenhang binnen digitale geletterdheid en de samenhang tussen verschillende leergebieden wordt toegelicht.


Het is essentieel dat leerkrachten zelf voldoende digitaal geletterd zijn en over didactische kennis en vaardigheden beschikken om bij te kunnen dragen aan de digitale geletterdheid van de leerlingen2. Voor het primair onderwijs zijn op dit moment geen bijbehorende leerkrachtcompetenties beschreven. Vanuit een gezamenlijk behoefte om dit in kaart te brengen is een werkgroep geformeerd waarin verschillende geledingen vertegenwoordigd zijn: de schoolbesturen Conexus, Groeisaam, Optimus Onderwijs, SPOG, St. Josephscholen, HAN Pabo en onderzoekers vanuit het iXperium. Deze werkgroep heeft de negen conceptkerndoelen vertaald naar de dagelijkse onderwijspraktijk van de leerkracht.

Doel
Het doel van deze onderlegger is drieledig. Ten eerste om inzichtelijk te maken welke competenties leerkrachten nodig hebben om de kerndoelen van digitale geletterdheid te onderwijzen aan leerlingen en studenten. Ten tweede als onderlegger voor het professionaliseringsaanbod. Ten derde zorgt deze onderlegger voor regionale verbinding en een gemeenschappelijke basis tussen de diverse schoolbesturen en de HAN Pabo.
De manier waarop deze onderlegger in de praktijk wordt toegepast, ligt in handen van de betrokken partijen.