Monitoring is een evaluatiemethode die ‘wat-vragen’ stelt. Wat gebeurt er? Wat heeft zich voorgedaan? Wat is er veranderd? De antwoorden op deze vragen geven inzicht in processen én resultaten van een sociale interventie. Dankzij her- haalde waarnemingen en metingen legt Monitoring trends bloot.
Een monitor kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt: om te leren, te signaleren, te sturen en verantwoording af te leggen. Een monitor kan informatie verzamelen over verschillende niveaus in het beleidsproces van een interventie, zoals de middelen die worden ingezet (input), de processen (throughput), de pro- ducten (output) en resultaten en effecten (outcome en final outcome) van een interventie. Waar de nadruk op ligt, is afhankelijk van het doel van een monitor. Bij praktijkmonitoring gaat het om het verzamelen van gegevens over het prak- tisch handelen van een uitvoerder (professional of vrijwilliger) van een interventie, een team, een instelling of een groep instellingen (Van Yperen, 2010). Een vorm van gegevensverzameling die lijkt op Monitoring is benchmarking. Een benchmark is een vergelijking van kwaliteit en prestaties van een organisatie met die van ver- gelijkbare andere organisaties.