Medisch personeel waagt zich in de beroepspraktijk ook op sociaal-interactief vlak tegenwoordig, zoals praten met hulpvragers ter kennismaking of ter ondersteuning. De vraag is op welke wijze dit naar de marge van het werk wegdrukken van SPH’ers of GOB’ers kan worden voorkomen? Welke vorming, welke kaders of welke regelgeving reeds bestaan die deze uitsluiting kunnen vermijden? Welke nieuwe kaders zijn wenselijk?
Ervaringsdeskundigheid is een vak, betoogde Annette Plooy in het oktobernummer van Sozio. Alie
Weerman is het niet met haar eens en legt in dit artikel uit waarom.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen met ADHD die twintig minuten in een stadspark wandelen, betere prestaties leveren op een aandachtstaak dan kinderen die twintig minuten door een drukke straat of rustige buurt lopen. Een rondje lopen blijkt zelfs net zo effectief als Ritalin.
In deze aflevering uit de serie Pioniers haalt Maarten van der Linde de hervormde predikant Heldring voor het voetlicht. Heldring is in zijn dadendrang een kind van de negentiende eeuw: hij gelooft in maakbaarheid van de samenleving. Door inspanning is het mogelijk verbetering te brengen in sociale omstandigheden van mensen. Altijd in combinatie met de heilsleer van het geloof.
Kan samen voetballen de verhoudingen tussen groepen mensen verbeteren? Een project, een combinatie van onderzoek en concrete activiteiten, leverde het begin van een antwoord op die vraag.
Veel dak- en thuisloze jongeren en jonge moeders, met en hulpvragen raken verstrikt in onze samenleving die steeds hogere eisen stelt. De reguliere hulpverlening sluit bovendien niet aan op hun leefwereld. Marion Herben beschrijft aan de hand van voorbeelden uit de praktijk de werkwijze van het Jeugdinterventie Team (JIT). Ze geeft een flink aantal handzame aanbevelingen voor een effectieve hulp aan multiprobleemjongeren.