Probeer je als (jong)volwassene met een LVB maar eens te handhaven in de grote stad met al zijn verleidingen. Cordaan en Middin ontwikkelden een methodiek op maat. Bij LifeWise draait alles om verbinden, stabiliseren, ontwikkelen en inbedden.
Mick, een jongen van 12 jaar, woont op een leefgroep. Zijn vervolgperspectief is onduidelijk. Hij woont al geruime tijd op groepen en wisselt regelmatig van instelling in verband met lastig gedrag. De ouders hebben op dit moment geen opvoedende rol. Er is wel contact met hen, en ze bezoeken hem zo nu en dan. Verder is er geen netwerk. Op de groep gaat het minder goed met Mick: zijn gedrag verslechtert en zijn ontwikkeling stagneert. Hij heeft forse faalangst en de nodige trauma’s, maar overschreeuwt dit alles.
Doordat mensen met depressieve klachten meestal niet uit zichzelf om hulp vragen en professionals vaak niet weten hoe signalen te bespreken, lopen cliënten vaak onnodig lang rond met hun psychische problemen. In een pilot werkten wijkprofessionals en POH’s-GGZ samen aan betere herkenning, bespreekbaarheid en doorverwijzing. Ervaringen met ‘E-learning PLUS’ in vier wijken.
Jeugdhulpverleners ervaren grote verschillen in hoe gemeenten, organisaties en professionals de transformatie vormgeven. Hierdoor ontstaan soms samenwerkingsfricties, vooral bij zorgen over de veiligheid van kinderen. Hoe kunnen professionals elkaar nog beter helpen hun verantwoordelijkheid te nemen?
In het Utrechtse restaurant Syr werken mensen met een vluchtelingenachtergrond samen met Nederlandse collega’s. Dat biedt hun de kans hun talenten te benutten, zich thuis te voelen in de stad en deel te gaan uitmaken van onze samenleving. Redacteur Huub Wiltschut gaat op zoek naar het geheim achter het succes van Syr.
Eenvoudige strafzaken samen snel, slim, selectief, simpel én samenlevingsgericht aanpakken: dat doet ZSM sinds 2011. Werkt het ook? Twee Groningse studenten wijdden hun scriptie aan deze vraag, wonnen er een prijs mee en delen hun bevindingen in Sozio.
Hogeschool Utrecht doet mee aan het internationale project Inclusive CampusLife, met als doel een inclusieve campus voor hoger onderwijs. Sascha van Gijzel laat zien hoe het instituut Social Work de betrokkenheid van mensen met een verstandelijke beperking bij onderwijsactiviteiten vergroot: via ‘tandem-samenwerking’ en ‘gap mending’.
In de vorige Sozio pleitte Bea Jongsma voor het inzetten van je eigen ervaringen in de begeleiding of hulpverlening. Redacteur Yildiz Karadag plaatst er kanttekeningen bij. ‘Wanneer ben je klaar met verwerken?’