Ooit was er een tijd, tot en met pakweg de jaren zeventig van de vorige eeuw, dat leerkrachten het gewoon vonden om bij zoveel mogelijk leerlingen thuis ouderbezoeken af te leggen, of om na schooltijd alle ouders te ontvangen.
Vijftien jaar geleden werden de eerste brede scholen in ons land opgericht. Inmiddels zijn er 1600: 1200 binnen het basis- en 400 in het voorgezet onderwijs, voornamelijk in het vmbo. Die scholen zien er niet allemaal hetzelfde uit. Brede scholen bestaan er in soorten en maten.
Sinds enkele jaren heeft het ErvaringsGericht werken een plek gekregen in de begeleiding van baby’s, peuters en kleuters. E.G.O. richt zich op de ervaringsstroom van kinderen, oftewel op het totaal van mogelijkheden.Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Waarden en overtuigingen ten aanzien van jongeren en opvoeding spelen een belangrijke rol in de manier waarop jeugdzorginterventies ontwikkeld en vormgegeven worden. Daarom is explicitering en analyse van het verborgen curriculum van de jeugdzorg van groot belang.
Ouders worden geacht op de handel en wandel van hun kinderen toe te zien. Ouderschap houdt dus ook controle in. Met de technologische ontwikkelingen worden deze controlemogelijkheden steeds groter.