Negatief nieuws over jongeren heeft de laatste jaren zijn weerslag gehad op de positie van jongerenwerk en jongerenwerkers. Er is veel kritiek, maar de vraag wat ‘goed ’ jongeren- werk is blijkt toch niet gemakkelijk te beantwoorden. In deze bijdrage wordt die vraag on- derdeel gemaakt van een veel breder debat, te weten dat over de positie van professionals in de publieke sector . Twee casussen illustreren vervolgens hoe goed hedendaags jongerenwerk er uit zou kunnen zien.
Goed omgaan met normatieve keuzes vraagt van een professional naast theoretische kennis ook praktische wijsheid. Dit hoofdstuk beschrijft een educatieve praktijk waarin zorgprofessionals gezamenlijk reflecteren over geacteerd professioneel handelen . De inspiratiebronnen van de methode (casuïstiek, psychodrama , improvisatietheater en forumtheater) worden behandeld in relatie tot het werk in de zorgsector. De methode beoogt professionals bewust te maken van normatieve uitgangspunten, die te leren verwoorden en met collega’s te bespre- ken. Aan de hand van voorbeelden uit voorstellingen wordt duidelijk hoe interactief theater bijdraagt aan normatieve professionalisering .