Login: Wachtwoord:
24/7 hulp en ondersteuning: yes we can

Door Gerard Vroechop 4 september 2011

Als je ongelukkig valt of per ongeluk je duim er afgesneden is - kortom, als er iets lichamelijks aan de hand is -, kun je 24/7 terecht op de eerste hulp van een ziekenhuis. Artsen en verpleegkundigen hebben gewoon dienst en naaien in het beste geval je duim er weer aan.

Hoe anders is het als je met een urgent vraagstuk zit, bijvoorbeeld gekmakende kinderen of gewoon: als je het even niet meer ziet zitten. Er is geen gemakkelijke poli voorhanden. Kantoortijden op zijn best. Dat probleem is al vaker onderkend en inmiddels starten ook e-hulp-initiatieven, maar het zou allemaal sneller en beter kunnen.

Een willekeurige instelling kan dit verhelpen door via de eigen website een 24/7 chatmogelijkheid in te richten, maar dat stuit op allerlei praktische bezwaren. Want wie gaat dat bedienen? Wat zegt de CAO? Hoe betalen we dat? Her en der zijn er specifieke chats ingericht, maar daar valt meestal te lezen: van maandag tot vrijdag een paar uurtjes per dag. Alsof je probleem alleen dan bestaat.  Met een bloedende hoofdwond zouden we dat niet pikken. Nee, komt u morgen maar terug van 16.00-18.00 uur. Belachelijk gewoon.

Kennelijk nemen we psychische nood minder serieus. E dat is toch raar met meer dan een miljoen GGZ klanten die heel veel geld vergen. 

Zou het niet een idee zijn om een landelijk chat/callentrum in het leven te roepen met aansluiting op MSN, ICQ, AOL, Google Talk, Facebook, Yahoo, Skype etc die paraat is om mensen er doorheen te helpen of bij te staan? Dat is het mooie van e-hulp: het is niet aan locatie gebonden. Voor een bloedende kop moet je dichtbij, voor een zwaar hoofd kun je anywhere terecht.

Volgens mij besparen we een hoop leed, een hoop geld n zou dit een absolute win-win situatie zijn.

24/7 hulp? Maak er eens werk van. 







Log boven in om te reageren. Je kunt hier een login aanmaken



© 2006 - 2017 Sociaal Digitaal. Alle rechten voorbehouden.